
9 & 10 april 2011 Flyon in Frankrijk
In het weekend van 9 & 10 april heb ik in Flyon in Frankrijk een 10 uurs enduro gereden samen met Ronald Beerends en Marc Meerburg. Hier doen 75 teams uit heel Europa aan mee. We zijn vrijdag om 4 uur vertrokken richting Frankrijk. Nadat we lange tijden in de files hadden gestaan kwamen we ‘s avonds om half 11 aan op het terrein waar de cross plaats zou gaan vinden. Daar eenmaal aangekomen hebben we een mooi plekje opgezocht en de vrachtwagen geïnstalleerd. Nadat we van een goede nachtrust hebben kunnen genieten hebben we gezellig ontbeten. Toen ben ik met Arjen samen de tent in de pit op gaan zetten zodat, we een goede plek hadden. Toen waren ondertussen Ronald en Marc ook aangekomen en zijn we gaan inschrijven en naar de machine keuring geweest. Nadat alles goed gekeurd was hebben we nog even wat gedronken en was het al weer tijd voor de kwalificatie. Ik ben begonnen met de kwalificatie nadat ik een aantal snelle ronden had gereden ben ik binnen gekomen en heeft Marc nog even verder gereden. We hadden een mooie 21e tijd gereden tevens ook gelijk onze start plek.
De eerst manche, deze duurde gelijk 5 uur en was dan ook de langste van het weekend. Ook vond deze nog gedeeltelijk in het donker plaats. Ronald heeft deze manche gestart bij de eerst doorkomst lag hij op een 41e plaats hij had dus flink in moeten leveren op onze gestarte plek. Hij heeft toen een uur gereden en in dit uur heeft hij bijna elke ronden wel iemand weten in te halen. Toen hij binnen kwam voor een wissel was het mijn beurt. We lagen op een 24e plaats toen ik de eerste ronden weer door kwam. Ik heb er toen een lekker tempo ingezet en maakte al gauw een boel plekken goed, we lagen al 19e. Het inhalen begon toen minder snel en makkelijk te worden. Nadat ik een uur en 10 minuten had gereden heb ik het teken gegeven dat ik naar binnen zou komen om te wisselen. We lagen toen op een schitterende 14e plaats. Toen was het de beurt aan Marc. Marc had er ook een stevig tempo in gezet en zat in een lekker gevecht met iemand. Nadat hij 1 uur en 20 minuten had gereden kwam hij er ook af. Het begon al flink te schemeren en de man die bij de ingang van de baan stond wees mij er op dat ik geen verlichting had. Toch ging ik de baan op omdat, ik nog zo lang mogelijk moest rijden omdat Ronald die wel verlichting had het laatste uur in het donker kon rijden en de volgende dag weer kon starten zonder, dat hij zonder benzine zou komen te staan. Nadat ik dus toch nog 20 minuten had gereden werd het toch wel wat donker en ben ik binnen gekomen. Ronald moest nu nog een uur en 10 minuten. Dit heeft hij netjes vol gemaakt. We zijn die dag op een 18e plaats geëindigd. Nadat we nog even wat hadden gedronken zijn we fijn gaan slapen.
De tweede manche deze duurde maar 2 uur en Ronald moest van start omdat hij ’s nachts zijn quad had moeten inleveren. Zonder dat we wisten hoeveel benzine hij nog had heeft hij 3 ronden gereden en kwam toen binnen om te wisselen. Het was weer aan mij om te gaan ik zou 1.5 uur gaan rijden zodat, Marc maar een half uur hoefde en zo de volgende manche direct een uur kon rijden. Nadat ik me draai weer goed had gevonden en plek naar plek won zag ik het zonnig in (dit was het overigens ook) totdat na 45 minuten mijn stuurstang afbrak. Dankzij de geniale ideeën van de japanners kon ik toch de ronde uitrijden en heb toen gewisseld met Marc. Ik ben toen snel met Arjen aan het sleutelen geslagen om de stuurstang te vervangen zodat, ik de laatste manche toch nog kon rijden. Ondertussen had Marc de manche uitgereden en lagen we 21e.
De derde manche deze duurde weer 3 uur en Marc zou deze beginnen. Hij kon ongeveer nog een half uur rijden met zijn tank inhoud. Toen hij binnen kwam naar een half uur lag het veld nog dicht bij elkaar en dus koste deze pitstop ons vele plaatsen. Na Marc was het mijn beurt weer als ik nu 1.5 uur kon rijden zou ons schade gevalletje ons geen extra wissel kosten. Zo gezegd zo gedaan, toen ik de eerste ronden door kwam stond er op het pitbord dat we op een 34e plek lagen dit stond mij zeker niet aan ik heb er een stevig tempo in gezet met er oplettend dat ik wel ff 1.5 uur moest rijden. Maar daar kon ik me niet echt druk over maken als we die plaatsen maar weer goed zouden maken. Ook wilde ik in de wedstrijd nog binnen een top 10 hebben gelegen, dus ik wist wat mij te doen stond. Nadat ik 50 minuten had gereden begon ik moe te worden, ik heb toen een rondje ietsje rustiger gereden en ben er toen weer vol tegenaan gegaan. Toen ik weer op mijn klokje keek had ik er al 1.5 uur op zitten en heb ik het sein gegeven dat ik er de volgende ronden af zou komen. Toen ik binnen kwam lagen we op een 10e plek ik had mijn doel dus gehaald. Het was weer de beurt aan Ronald en hij zou hem ook uitrijden. Met nog een uur te gaan begon het toch wat spannender te worden. Ronald ging lekker en hij kon het tempo goed volgen nadat hij afgevlagd was, op een 16e plek was het wachten op de uitslag. Tot onze grootte vreugde stond daar dat we 15e geworden waren. Dit was een zeer goed resultaat en wij allen zijn hier erg tevreden mee.